با پیشرفت تکنولوژی و افزایش میزان تاثیر گذاری فناوری در سازمان ها، کار ها دیگر به صورت سنتی انجام نمی شود و آی تی تقریبا برای هر کاری که در سازمان ها انجام می شود راه حلی ساده تر ارائه کرده است.

تصور کنید که یک فایل با حجم نسبتا بالا را بخواهید با همکارتان به اشتراک بگذارید. برای این کار باید یک فلش تهیه کنید و فایل را از کامپیوتر مبدا به کامپیوتر مقصد منتقل کنید . اما حال تصور کنید حجم فایل بیشتر از ظرفیت حافظه فلش باشد. در این صورت چه باید کرد؟

شبکه به زبان ساده متصل کردن دو یا چند کامپیوتر  به منظور ایجاد ارتباط بین آنها و سهولت کار ها به وجود آمده است.

شما با شبکه کردن کامپیوتر های شرکت می توانید، فایل ها را به راحتی و بدون نیاز به حافظه های جانبی و از طریق سیستم خودتان بین کامپیوتر ها جابجا کنید، با نرم افزار های تحت شبکه به همراه همکارانتان به صورت گروهی بر روی یک پروژه واحد کار کنید، از مزیت های سطح دسترسی افراد مختلف به فایل ها بهره ببرید و تعیین کنید هر کسی به چه میزان بر روی هر فایل دسترسی داشته باشد و بتواند از آن فایل چه استفاده ای داشته باشد.

همچنین با استفاده از شبکه سازی اینترنت، همه ی کامپیوتر ها می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند. حتی می توان تعیین کرد که هر کاربر چه میزان از پهنای باند اینترنت استفاده کند و این اجازه را به مدیر سازمان یا شرکت می دهد که فعالیت کاربران را در شبکه اینترنت تحت نظر داشته باشد.

کاربران پس از اتمام کار، فایل ها را روی سیستم های خود ذخیره می کنند. اما بررسی تمامی فایل ها توسط مدیریت و باز کردن آنها روی سیستم های شخصی افراد می تواند کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی باشد. در حالیکه با وجود شبکه، فایل ها بر روی  یک مکان مشخص تحت شبکه ذخیره می شوند که این امر علاوه بر اینکه به مدیران سازمان ها امکان بررسی فایل ها از طریق سیستم خود و به صورت یکجا را می دهد، امکان پشتیبان گیری را نیز فراهم می کند که در صورت بروز مشکل برای هر سیستم کمترین میزان از دست رفتن فایل ها را داشته باشیم.

وقتی صحبت از شبکه و ارتباط با دنیای اینترنت به میان می آید خود به خود نگرانی هایی در مورد ویروس ها، بد افزار ها و باج گیر ها به وجود می آید. به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به این قبیل مشکلات استفاده از دیوایس هایی تحت عنوان فایروال های سخت افزاری تا حد قابل توجهی ما را از این حملات در امان نگه می دارد. اما آموزش افراد شرکت برای گشت و گذار امن در محیط اینترنت نیز جایگاه خود را دارد.

به طور کلی پروسه شبکه عبارت است از:

  • نصب شبکه
  • پیاده سازی شبکه
  • شبکه های مبتنی بر میکروتیک
  • شبکه های مبتنی بر سیسکو
  • امنیت شبکه
  • شبکه های مبتنی بر دامین و گروهی
  • راه اندازی شبکه های مبتنی بر دامین و گروهی

امنیت شبکه

به صورت کلی امنیت شبکه ، مجموعه ای از اقدامات برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی برای شبکه است. همواره عدم آشنایی کاربران با نحوه وب گردی مطمئن، راه نفوذ را برای نفوذگران هموار می سازد تا به راحتی وارد یک شبکه کامپیوتری شده و از آنجا به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کنند  و یا دست به اعمال خرابکارانه بزنند که این اعمال خرابکارانه شامل پاک کردن فایل های اساسی و مهم، از  کار انداختن سرور ها و سرویس های ارائه شده، رمز کردن فایل ها و اسناد شرکت و تقاضای پول در ازای رمز گشایی و … می باشد.

هرچه رشد میزان استفاده از کامپیوتر در سازمان ها و شرکت ها بیشتر می‌شود نیاز به اهمیت امنیت شبکه افزایش پیدا می‌کند. امنیت شبکه به‌طور کلی برای فراهم کردن امکان حفاظت از مرزهای یک سازمان در برابر نفوذگران به شبکه (مانند هکرها) به کار می‌رود.

برای جلوگیری از این حملات مخرب راهکار هایی ارائه می شود که عبارتند از :

۱-آموزش افراد حاضر در شرکت برای گردش امن در فضای اینترنت

۲-استفاده از ابزار سخت افزاری امنیت شبکه نظیر فایروال و …

۳-استفاده از آنتی ویروس های معتبر و روز دنیا و بروز نگه داشتن دیتابیس آنها

۴-تهیه نسخه پشتیبان و نگه داری در مکانی امن و دور از دسترس اینترنت