مصرف اینترنت و کنترل پهنای باند از دغدغه های اصلی مدیران سازمان ها و شرکت ها بوده است. اینکه چه کاربری به چه میزان اینترنت مصرف می کند و این میزان مصرف صرف چه کارهایی می شود نگرانی اصلی مدیران بوده و از مسئولان آی تی می خواهند که تدابیری راجع به آن بیندیشند.

راهکارهایی که برای حل این مشکل ارائه می شود متفاوت است:

راهکار اول، استفاده از بسته های اینترنت با حجم نامحدود است که می تواند گزینه خوبی برای شرکت هایی که روزانه مصرف دانلود آنها بالاست باشد. در این روش هزینه فقط جهت اجاره ماهانه میزان پهنای باند پرداخت می شود و بابت حجم مصرفی هزینه ای پرداخت نمی شود.

راهکار دوم، استفاده از کنترل کننده های پهنای باند و حجم است. در این روش سخت افزاری به عنوان کنترل کننده پهنای باند و حجم مصرف به شبکه اضافه می شود  و سپس به هر کاربر، نام کاربری و رمز عبور اختصاص داده شده تا با استفاده از آن به شبکه ما وارد شوند.

این روش قابلیت هایی در اختیار ما قرار می دهد که با استفاده از آن می توان  :

  • محدودیت هایی بر روی سرعت و میزان دانلود هر کاربر اعمال کرد.
  • گزارش هایی  از سایت های بازدید شده توسط هر کاربر را مشاهده کرد.
  • به کاربران به یک میزان مشخص حجم ماهانه اختصاص داده شود و درصورت به پایان رسیدن حجم اختصاص داده شده ،کاربر بدون تایید مدیر سازمان یا شبکه قادر به استفاده از اینترنت نباشد.
  • همچنین استفاده از نام کاربری و کلمه عبور برای استفاده از اینترنت، راه نفوذ را بر هکرها و کسانی که قصد استفاده غیر مجاز از اینترنت سازمان را دارند می بندد.