در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد امور روزمره در سازمان ها و شرکت ها توسط سیستم های کامپیوتری صورت می گیرد و این سیستم ها نیاز به نگهداری و پشتیبانی دارند. این امر که مسئولیت پشتیبانی و برطرف کردن مشکلات کامپیوتری را بر عهده یکی از کارکنان شرکت، که دانش کامپیوتری بیشتری نسبت به بقیه دارد محول کنیم؛ مشکلاتی برای آن فرد به وجود می آورد  که عبارتند از :

  • باعث بازماندن فرد از انجام کار های اصلی خود شده و بازده کاری او را پایین می آورد.
  • ممکن است با دانشی که دارد پاسخگوی تمامی نیاز های کاربران نباشد.

برای برطرف کردن این مشکل معمولا دو راه پیش پای مدیران سازمان قرار می گیرد:

  • استخدام فردی به عنوان مسئول پشتیبانی سیستم های کامپیوتری که به طور ثابت در شرکت حضور داشته و پاسخگو نیاز های شرکت باشد.
  • برون سپاری کار پشتیبانی شبکه به شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند.

حال شرکت ها بسته به نیاز، یکی از روش های بیان شده را انتخاب می کنند:

در روش اول فردی که به استخدام شرکت در می آید باید به گونه ای تخصص داشته باشد که پاسخگوی تمامی نیاز های شرکت بوده و استخدام چنین فرد متخصصی که به صورت ثابت در شرکت حضور داشته باشد، برای سازمان ها و شرکت ها هزینه ی قابل توجهی در پیش خواهد داشت.

در روش دوم به جای آنکه پشتیبانی به یک فرد سپرده شود، قرارداد با یک شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه بسته می شود. معمولا در شرکت های پشتیبانی شبکه از افراد با تخصص های متفاوت استفاده می شود. طرف حساب سازمان یک شرکت با مجموعه ای از افراد و دانش های مختلف در زمینه های نیاز شرکت ها بوده و پشتیبانی به مجموعه ای از افراد متخصص سپرده می شود نه یک شخص. در این روش شرکت پشتیبانی متعهد می شود که در قبال پرداخت هزینه ای بصورت ماهانه پاسخگوی مشکل ها و نیاز های کامپیوتری شرکت طرف قرارداد باشد که این هزینه در مقایسه با استخدام یک فرد به صورت ثابت، پایین تر خواهد بود.

با توجه به نیاز شرکت ها راهکار های مختلفی برای پشتیبانی به صورت برون سپاری ارائه می شود که شامل خدمات گوناگون و شخصی سازی شده متناسب با نیاز شرکت است که این بسته ها بر اساس تعداد کامپیوتر ها و سرویس های موجود در شرکت ها و همچنین میزان مورد نیاز حضور افراد متخصص در شرکت دسته بندی می شود.

پشتیبان گیری اطلاعات (backup)

با توجه به همسو شدن شرکت ها با تکنولوژی و الکترونیکی کردن اسناد و اطلاعات مهم خود، دیگر اسناد مالی، حسابداری، فاکتور ها و … به صورت کاغذی نگهداری نمی شود و همه این موارد به صورت فایل درآمده و بر روی کامپیوتر ها و سرور ها ذخیره می شوند.

از آنجایی که هیچ اطلاعاتی در دنیا ی گسترده اینترنت از هجوم هکر ها و باج افزار ها در امان نخواهد بود و هیچ آنتی ویروس یا فایروالی قادر نخواهد بود که “صد در صد” جلوی اینگونه حملات را بگیرد، اطلاعات ما هر لحظه در معرض خطر دزدیده شدن و یا از بین رفتن قرار دارد و واضح است که در صورت از دست رفتن اطلاعات؛ آسیب جبران ناپذیری به شرکت وارد خواهد شد.

روش های مقابله با این حملات :

  • آموزش

آموزش به افراد شرکت که در دام اینگونه حملات گرفتار نشوند، به گونه ای که قادر باشند به صورت کم خطر در دنیای اینترنت رفتار کنند ( و از این امر مطلع باشند در صورتی که حتی قوی ترین و سنگین ترین آنتی ویروس ها روی سیستم های شرکت نصب شوند بازهم قادر نخواهند بود که جلوی درصد اعظمی از بدافزارها و باج افزار ها را بگیرند ).

  • داشتن بکاپ مناسب

علاوه بر آموزش نیروهای هر شرکت تنها روشی که می توان با اطمینان خاطر و به پشتوانه آن اطلاعات را کماکان و با خیال راحت بر روی سیستم ها و سرور ها ذخیره کرد داشتن بکاپ مناسب از اطلاعات و نگهداری آن در محل مناسب و خارج از دسترسی هکر ها است که در صورت مورد حمله قرار گرفتن اطلاعات و یا سیستم ها به بازنشانی اطلاعات به حالت آلوده نشده سیستم دوباره روال کار خود را با کمترین حد اطلاعات از دست رفته ادامه دهد

بکاپ ها به دو صورت انجام می گیرند:

  • تهیه نسخه پشتیبان از فایل های مهم نظیر دیتابیس ها، اسناد و مدارک مهم
  • تهیه بکاپ از سیستم عامل سرور ها، کلاینت ها و ماشین های مجازی

این بکاپ ها باید در محلی امن و مناسب نگهداری شوند تا از آلودگی در امان بمانند تا بتوان در زمان لازم از آنها استفاده کرد.

بکاپ می تواند به چند صورت انجام شود:

-یک سیستم با مشخصات سخت افزاری قابل قبول باید تهیه گردد.

-این سیستم باید از RAID های مختلف پشتیبانی کند.

-دسترسی آن به اینترنت قطع شود و فقط به صورت Local به آن دسترسی داشته باشیم.

نرم افزار تهیه بکاپ روی آن نصب شده و از سیستم های  مجازی و حقیقی بکاپ تهیه کند.
  • یک حافظه (storage) تحت شبکه تهیه گردد و نرم افزار بکاپ گیری روی یک سیستم نصب و اجرا شود و نسخه های پشتیبان به صورت دوره ای روی آن انجام شود.

باتوجه به نیاز هر شرکت و میزان اطلاعات مهمی که باید بکاپ گرفته شوند و اهمیت آن و همچنین بسته به مدت زمان نگهداری، راهکار های پیشنهادی برای بکاپ ها تغییر خواهد کرد.